Po co mojemu dziecku uważność – korzyści

"

Zacznij czytać

Obecnie na całym świecie opracowywane są programy psychoedukacyjne oparte na koncepcji uważności (ang. mindfulness). Uczą rozpoznawać własne reakcje na zachodzące zdarzenia i pozwalają rozumieć je u siebie i innych, zaakceptować bez osądzania, kierując się życzliwością. Dzięki temu, w naturalny sposób możemy uspokajać się oraz wyciszać trudne myśli i emocje. 

Jednym z najbardziej znanych treningów uważności jest  Mindfulness-Based Stress Reduction opracowany przez profesora medycyny J. Kabata-Zinna i jego współpracowników. Celem takiego treningu jest poznanie siebie, zwiększenie świadomości odczuć ciała i własnych emocji, obserwowanie powiązań pomiędzy myślami, emocjami i reakcjami fizjologicznymi, czego naturalną konsekwencją jest uspokojenie i zmniejszenie stresu.

Świadome doświadczanie siebie oraz tego co dzieje się w moim życiu i wokół mnie w danym momencie, pomaga:

  • uporządkować myśli i emocje,
  • zastanowić się, czy kolejny raz decyduję się na to samo doświadczenie, czy może jednak zauważam, że już mi to nie służy i postanawiam zmienić swoje myśli,
  • zredukować stres,
  • zmienić bieg wydarzeń w życiu na pozytywny, zgodny ze mną.

Jedną z moich ulubionych książek Jon Kabata-Zinna jest „Gdziekolwiek jesteś, bądź”, którą serdecznie polecam.

Czym właściwie jest uważność (ang. mindfulness)

“Uważność oznacza bycie skoncentrowanym w określony sposób: świadomie, tu i teraz, bez wartościowania i osądzania”, „Dla mnie uważność jest sztuką świadomego życia”.

 Jona Kabat – Zinn.

Uważność (ang. Mindfulness), to naturalna zdolność skupienia uwagi:

  • na byciu świadomym np. ciepła słońca na skórze, wiatru we włosach, złości, zmęczenia w ciele, 
  • na świadomości  własnych reakcji na ludzi i wydarzenia,
  • tylko na swoim wnętrzu, aby zobaczyć, jakie właściwie ja mam myśli: wspierające czy destrukcyjne,
  • na uczuciach jakie żywię do siebie i innych,
  • na tym czego na prawdę pragnę w życiu, jakie mam talenty, mocne strony, jak chcę je wykorzystać, aby poczuć spełnienie i osiągnąć obfitość.

To codzienna praktyka, niby prosta koncepcja, która wycisza panujący w nas chaos, pomaga uporządkować myśli i uczucia oraz zredukować stres, pokazując w ten sposób swoją potężną moc.

Korzyści płynące z praktyki uważności dla dzieci

Dzięki uważności, dzieci uczą się obserwować i rozumieć swoje emocje oraz myśli z ciekawością, bez oceniania, jednocześnie nie pozwalając im zapanować nad sobą. Nabycie tej umiejętności powoduje, iż znika impulsywność, a pojawia się pełna obecność, życzliwość, spontaniczność i ciekawość. 

Podobnie jak dorośli, dzieci bywają przemęczone nadmiarem obowiązków oraz spędzaniem czasu przed smartfonem, komputerem bądź TV. Często źle sypiają, ciężko jest im się skoncentrować  oraz odczuwają niepokój i stres.  Zajęcia z uważności mają im pokazać, że zatrzymanie się, budowanie harmonii i spokoju jest bardzo ważne.  

Jak wynika z badań, praktyka uważności wywiera ogromny wpływ na zdrowie, samopoczucie i szczęście. Jest to praktyka, a nie przemijający trend, więc jej uprawianie to proces, który z czasem rozwija się i pogłębia. Dzieci najczęściej nie wiedzą, jak koncentrować swoją uwagę. Jest to dla nich pojęcie abstrakcyjne, stąd praktyka uważności.

Wyniki badań programów uważności, m.in. MindUp, przeprowadzone przez dr Kimberly Schonert-Reichl z Uniwesytetu w Kolumbii Brytyjskiej wykazały, że u uczestników wystąpiły następujące korzyści:

  • spokój w ciele i umyśle, poprawił koncentrację i wyniki w nauce,
  • dzieci nie czują się tak bardzo przytłoczone problemami i łatwiej znajdują rozwiązania,
  • wzrasta ich odporność psychiczna i wiara we własne możliwości, a zmniejsza poczucie porażki,
  • dzieci uczą się używać takich cech jak współczucie, cierpliwość i odpuszczanie tego, na co nie mamy wpływu. Dzięki temu opanowują sztukę radzenia sobie z napięciami i stresem,
  • mają więcej życzliwości dla innych, co z kolei zmniejsza zjawisko agresji między dziećmi w szkole.

Kurs „Szczęśliwe dzieci”

Treści kursu  „Szczęśliwe dzieci”  są tak dostosowane, by odpowiadać na możliwości poznawcze oraz potrzeby emocjonalne uczestników każdej z grup wiekowych. Poprzez wykorzystanie bajek, wyobraźni, prostych technik pracy z emocjami i myślami, zabaw plastycznych oraz myśleniem wizualnym, dokonuje się w dziecku holistyczny rozwój osobowości. Dzieci otrzymują narzędzia, które mogą wykorzystać, by lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach. Oprócz wymienionych korzyści, dzieci uczą się ćwiczyć swoją uważność dzięki której: 

  • uspokajają gonitwę myśli, 
  • zauważają i akceptują swoje emocje,
  • doskonalą bycie życzliwym dla siebie i innych,
  • osiągają spokój, lepszą koncentracje i zrozumienie siebie,
  • odkrywają własne zalety,
  • dostrzegają, że są lubiani przez innych ludzi,
  • budują niezachwianą pewność siebie,
  • poprawiają funkcje prawej półkuli mózgu, która pomocna jest w pracy nad redukcją stresu i zapamiętywaniem,
  • pozyskują umiejętność kreatywnego rozwiązywania problemów, która jest nieoceniona w przyszłym życiu zawodowym.

Jako certyfikowany nauczyciel „Uważności dla dzieci i młodzieży z elementami podejścia współczucia (Mindfulness for the Future)”, dysponuję odpowiednim przygotowaniem, narzędziami i strukturą programu, który będzie wspierał Twoje dziecko w jego drodze do samoświadomości.

W trakcie kursu uważności nie próbujemy zrozumieć przyczyn pojawiających się odczuć. Taki kurs nie jest terapią. Bywają sytuacje, kiedy ktoś rozumie skąd biorą się trudne emocje. Wtedy, najważniejszą rzeczą jest ich akceptacja, życzliwość do siebie i brak oceny, obwiniania się. Kiedy pojawią się kolejny raz, mogą już nie budzić takiego przejęcia i dziecko szybciej uspokaja się. 

Na zajęciach korzystam z medytacji oddechu, wyciszenia, skanowania ciała, wizualizacji, ćwiczeń relaksacyjnych, zabaw rozwijających inteligencję emocjonalną oraz bajek.  Więcej znajdziesz w artykule Jak mogę pomóc swojemu dziecku w praktyce uważności.

Z miłością i wdzięcznością

Autorka wpisu

Beata

Komentarze

Data publikacji

23 kwietnia 2022

Zapisz się na newsletter

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *